Dnia 14 grudnia 2012 r. w Centrum Sztuki Mościce odbył się finał konkursu „Euro na tablicy” organizowanego przez Departament Funduszy Europejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego. Naszą szkołę reprezentowali następujący uczniowie:
– Łukasz Ćwięka – kl. II GT4,
– Sylwia Szczepanik – kl. II GT4
– Kinga Okaz – klasa III LO
– Damian Ważydrąg – kl. III LO
a do rywalizacji zagrzewali obecni pozostali uczniowie w/w klas.
Finał składał się z dwóch etapów.
ETAP I (test kwalifikacyjny).
Przystępujący do pierwszego etapu uczniowie mieli za zadanie rozwiązanie testu jednokrotnego wyboru, który składał się z 16 pytań z zakresu tematycznego:
- Źródła finansowania i przedział czasowy funkcjonowania budżetu Unii Europejskiej (UE).
- Nazwy i liczba krajów członkowskich Unii Europejskiej.
- Data przystąpienia Polski do UE.
- Definicje pojęć związanych z wdrażaniem Funduszy Europejskich (FE), tj. beneficjent, projekt, wniosek, Program Operacyjny, logotyp.
- Alokacja FE dla Polski na lata 2007-2013 (kwoty jakie Polska uzyskała na realizację poszczególnych Programów Operacyjnych).
- Cele polityki spójności (trzy najważniejsze).
- Typy beneficjentów Funduszy Europejskich (kto może się ubiegać o dofinansowanie?)
- Charakterystyka Funduszu Spójności oraz Funduszy Strukturalnych funkcjonujących w latach 2007-2013 (liczba, nazwy, określenie, które Programy Operacyjne są w ramach nich finansowane).
- Nazwy i liczba Programów Operacyjnych wdrażanych w ramach FE w latach 2007-2013.
- Rodzaje trybów udzielania środków w ramach FE.
- Ogólna charakterystyka Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego (MRPO) na lata 2007-2013 (cel MRPO, liczba osi priorytetowych, alokacja).
- Przykładowe inwestycje realizowane w ramach MRPO (zadaniem ucznia było określenie czy dana inwestycja uzyskała dofinansowanie w ramach MRPO, projekty wybrane były z mapy interaktywnej dostępnej na stronie: http://mapyfunduszy.umwm.pl/mapa/368 ).
- Ogólna charakterystyka Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 (cel POKL, rodzaje projektów wspierane w ramach Programu; uczeń miał za zadanie rozróżnić podział na komponent centralny i komponent regionalny Programu).
ETAP II ( Runda II – ustna oraz Runda III – gra planszowa) – najskuteczniejsi, po pierwszym etapie, uczniowie odpowiadali na trzy pytania bezpośrednie z zakresu obowiązującego przy ETAPIE I.
Runda III finału konkursu wiedzy o Funduszach Europejskich zorganizowana została w formie gry planszowej „Małopolska gra o dotacje”. W grze wzięło udział 6 najlepszych finalistów wyłonionych po rundzie II. Gra była oparta na popularnej grze typu Monopol i większość zasad była taka sama. (AG)
Galeria zdjęć:
![]() |
Finał konkursu wiedzy o funduszach europejskich – Euro na tablicy |