Stanisław Pyzdek

Nauczyciele potrafili nas „zarazić ” budownictwem

WYWIAD Z PANEM STANISŁAWEM PYZDKIEM

DYREKTOREM TARNOWSKIEGO ZARZĄDU DRÓG MIEJSKICH

Wywiad przeprowadzili Angelika Marek i Jakub Jurczak, uczniowie ZSB w Tarnowie

Red.: Jest Pan absolwentem Zespołu Szkół Budowlanych w Tarnowie. W jakich latach uczył się Pan w naszej szkole, w jakiej klasie i kto był Pana wychowawcą?

Pan S.Pyzdek: Były to lata 1983-1988. Uczyłem się w klasie technikum pięcioletniego o profilu budownictwo ogólne. Miałem dwie wychowawczynie. Przez pierwsze dwa lata naszą klasę prowadziła pani profesor Alina Ciepiela, od klasy trzeciej pani Urszula Rusin.

Red.: Dlaczego wybrał Pan właśnie tę szkołę?

Pan S.Pyzdek: Od dziecka interesowało mnie budownictwo. Mieszkałem na osiedlu, które było w trakcie budowy i często obserwowałem pracę dźwigów, koparek. Fascynowało mnie to. W szkole podstawowej obserwowałem pracę taty i wujków. Zawsze lubiłem im pomagać i uznałem, że budownictwo jest moim powołaniem.

Red.: Jak wspomina Pan grono nauczycielskie i atmosferę panującą w szkole?

Pan S.Pyzdek: Wspominam bardzo miło grono pedagogiczne. Nazwiska nauczycieli, którzy mnie uczyli, jeszcze do dziś pamiętam i mógłbym je wszystkie wymienić. Bardzo ciepło myślę o moich wychowawczyniach: pani Ciepieli i pani Rusin, które wprowadziły nas w świat dorosły. Pamiętam niezwykłą atmosferę, pełną życzliwości, jaka panowała w szkole. Nie mogę zapomnieć świetlicy, w której można się było spotkać z kolegami, porozmawiać czy wspólnie odrobić lekcje. Często graliśmy w „piłkarzyki” czy w tenisa stołowego. Ważna też była koleżeńska atmosfera budowana przez starszych kolegów, którzy zawsze starali się mi pomagać. W szkole można było ciekawie spędzić czas biorąc udział w różnego rodzaju kółkach zainteresowań. Ja uczestniczyłem w zajęciach szkolnego klubu sportowego prowadzonych przez pana Stanisława Prymakowskiego i pana Krzysztofa Augustyna.

Red.: Jak rozwijała się Pana kariera zawodowa?

Pan S.Pyzdek: Ukończyłem Politechnikę Rzeszowską z tytułem inżyniera budowlanego w specjalności konstrukcje budowlane, specjalizacja budowa i utrzymanie mostów. W 1994 roku zacząłem pracę w Tarnowskim Zarządzie Dróg Miejskich jako referent. Przeszedłem wszystkie szczeble zawodowe. W 2003 roku powołany zostałem na stanowisko dyrektora Zarządu.

Red.: Jaki był wpływ wyboru szkoły na rozwój kariery zawodowej?

Pan S.Pyzdek: Tak jak mówiłem, to powołanie do pracy w budownictwie, moje zainteresowania, w technikum rozwijały się, przede wszystkim dzięki nauczycielom przedmiotów zawodowych, którzy potrafili nas „zarazić” budownictwem podkreślając, że jest to zawód ciekawy, a pracownicy budowlani są poszukiwani. Kolejne budowy, nowoczesne technologie, udoskonalenia – to sprawia, że można się ciągle w tym zawodzie rozwijać i uczyć. Nie zawiodłem się. Po 15 latach pracy myślę tak samo – jest to zawód niezwykle ciekawy i pasjonujący.

Red.: Wybór szkoły jest ważną i trudną decyzją w życiu młodych ludzi. Czym powinni się kierować wybierając szkołę ponadgimnazjalną?

Pan S.Pyzdek: Na pewno powołaniem, ale biorąc pod uwagę sytuację na rynku pracy, proponowałbym, żeby młodzi ludzie sprawdzili, czy w danym zawodzie będą mogli znaleźć pracę. Jest to bardzo ważne już na etapie szkoły ponadgimnazjalnej i później wyboru studiów. Powstało wiele kierunków, które może kuszą ciekawą ofertą, ale później się okazuje, że jest małe zapotrzebowanie na takich specjalistów. Z pewnością nie dotyczy to zawodów budowlanych. Zachęcam do wyboru szkoły budowlanej a później budownictwa na politechnice. Jest to zawód, w którym przez najbliższe kilkadziesiąt lat będzie można znaleźć zatrudnienie i osiągać dobre zarobki, co pozwoli utrzymać rodzinę i żyć godziwie w Polsce, nie wyjeżdżając za granicę, mimo że zagranicznych kontraktów też nie brakuje.

Red.: Dziękujemy za udzielenie wywiadu.

Tarnów, 12.03.2009r.

Galeria zdjęć:

Stanisław Pyzdek

Stanisław Pyzdek Read More »

Tomasz Kapturkiewicz

Nie mam żadnego przepisu na sukces

ROZMOWA Z PANEM TOMASZEM KAPTURKIEWICZEM

DYREKTOREM TARNOWSKIEGO CENTRUM KULTURY

       Byłem uczniem technikum w Zespole Szkół Budowlanych w latach 1983-1988. Moją wychowawczynią w klasie pierwszej była pani Alina Ciepiela, a następnie pani Urszula Rusin. Bardzo miło wspominam tamte lata.
       Wybór Zespołu Szkół Budowlanych był przypadkowy. Postanowiliśmy z kolegami z zespołu muzycznego wybrać taką szkołę, w której razem moglibyśmy grać. Wszyscy postawili na Budowlankę. Tak się zaczęło. Żaden z nas jednak nie pracuje w budownictwie. Jeden kolega został księdzem, drugi muzykiem zawodowym, inny ma prywatną firmę, a ja zajmuję się kulturą.
       Grono pedagogiczne wspominam z wielką sympatią. Do dzisiaj utrzymuję dobre kontakty z moimi wychowawczyniami. Pamiętam wszystkich profesorów: panią Lidię Szuszkiewicz, panią Janinę Pronobis, u której pisałem pracę dyplomową, panią Elżbietę Łabno, która uczyła mnie matematyki, pani Krystyna Grzesik języka polskiego, fizyki pani Wiesława Tobiasz a chemii pan Ludwik Chruściel. Nie wspomniałem jeszcze o panu Romanie Hałdzińskim, który był bardzo barwną postacią.
       Byliśmy bardzo fajną i wyjątkową klasą, było naprawdę zabawnie. Zapewne każda klasa tak o sobie mówi, ale było w nas coś niezwykłego. Czasami chodziliśmy na wagary, ale później potrafiliśmy się zmobilizować i w trudnych sytuacjach naprawdę dawaliśmy sobie radę.

       Bywało również bardzo ostro. Byliśmy ostatnim rocznikiem, który uczył się w poprzednim ustroju. System upadał, a my coraz częściej upominaliśmy się o swoje prawa, buntowaliśmy się przeciwko kłamstwu w telewizji, polityce, fałszowaniu historii. Godziny wychowawcze niekoniecznie poświęcone były sprawom klasowym.
       Myślę o rozproszeniu naszej klasy. Mam kolegów, którzy są inżynierami, m.in. Andrzej Brongiel, Stasiu Pyzdek. Witek Biedroń skończył architekturę. Są też osoby, które zupełnie rozminęły się z zawodem. Mój kolega Andrzej Gieroń, który miał trzecią czy czwartą lokatę w Polsce w Olimpiadzie Wiedzy Budowlanej i indeks w kieszeni, wybrał seminarium. Edward Burkat studiował na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim , a ja ukończyłem studia pedagogiczne. Minąłem się z zawodem wyuczonym, ale już w szkole, grając w zespole muzycznym, brałem udział w uroczystościach i imprezach okolicznościowych. Byliśmy „wizytówką” szkoły i dlatego traktowano nas dość ulgowo. Miałem naprawdę fajnych nauczycieli i fajnych kolegów.
       Nie mam żadnego przepisu na sukces i chyba nie ma takiego przepisu. Nie wolno jednak zrażać się niepowodzeniami. Warto się uczyć, by potem się nie kompromitować, a zdobyta wiedza przydaje się w życiu dorosłym. Niezależnie czego się uczysz, tak naprawdę ważne jest, kto przekazuje ci tę wiedzę.

Wspomnień wysłuchali Angelika Marek i Jakub Jurczak, uczniowie ZSB w Tarnowie

 
Tarnów, 10.03.2009r.

Galeria zdjęć:

Tomasz Kapturkiewicz

Tomasz Kapturkiewicz Read More »

Rekolekcje szkolne

Rekolekcje szkolne dla młodzieży Zespołu Szkół Budowlanych odbyły się w dniach od 16 do 18 marca 2009 roku w Parafii Św. Józefa i Matki Boskiej Fatimskiej w Tarnowie.
Nauki rekolekcyjne wygłosił ks. Bogdan Kwiecień, dyrektor Domu Rekolekcyjnego w Ciężkowicach. Tegoroczne rozważania rekolekcyjne związane były z hasłem roku duszpasterskiego „Otoczmy troską życie”.
W rekolekcjach szkolnych licznie uczestniczyła młodzież oraz grono pedagogiczne Zespołu Szkół Budowlanych w Tarnowie.

(Autor: mgr Bożena Zarębska)

Rekolekcje szkolne Read More »

Praktyczna nauka zawodu

Praktyczna nauka zawodu
– dla klas Technikum oraz Zasadniczej Szkoły Zawodowej

Integralną częścią programu nauczania Technikum oraz Zasadniczej Szkoły Zawodowej jest praktyczna nauka zawodu. Organizacją i realizacją tego przedmiotu zajmują się Warsztaty Szkolne, które są nieodłączną częścią Zespołu Szkół Budowlanych. W zależności od profilu wybranego zawodu nauka w szkole zasadniczej trwa 2 lub 3 lata. Zajęcia praktyczne odbywają się dwa razy w tygodniu po 6 pełnowymiarowych godzin. Klasy technikum mają zajęcia praktyczne raz w tygodniu po 6 pełnowymiarowych godzin w pierwszej klasie a w klasie drugiej i trzeciej odbywają praktyki miesięczne na Warsztatach Szkolnych.
Małe, 8-10 osobowe, grupy są prowadzone przez wykwalifikowanych nauczycieli zawodu. Na pierwszych zajęciach uczniowie zapoznają się z organizacją i specyfiką zajęć praktycznych, a także odbywają szkolenia BHP na Warsztatach Szkolnych oraz indywidualne stanowiskowe szkolenia BHP na budowach. Pojecie "budowy" obejmuje nie tylko inwestycje typu: budynki wielorodzinne, ale także indywidualne zlecenia od prywatnych inwestorów, w ramach których wykonywane są: remonty mieszkań, usługi w zakresie robót murarskich, tynkarskich, malarskich, posadzkarskich oraz brukarskich. Uczniowie, w zależności od wybranego przez siebie zawodu, wykonują specjalistyczne prace remontowo-budowlane.
Na wyposażeniu Warsztatów Szkolnych znajduje się niezbędny sprzęt, potrzebny do wykonywania prac budowlanych zgodnych z oferowanymi profilami kształcenia. Warsztaty Szkolne posiadają także auto dostawcze wykorzystywane do transportu materiałów budowlanych i przewozu uczniów na budowy znajdujące się w dużej odległości od Tarnowa.
Wszystkie prace na zajęciach praktycznych są wykonywane indywidualnie przez każdego ucznia. Nauczyciel zawodu organizuje pracę grupy a następnie demonstruje sposób wykonania czynności produkcyjnych każdemu uczniowi, jeśli istnieje taka potrzeba. Nauczyciel nadzoruje przebieg prac, tak aby były one wykonywane zgodnie ze "sztuką budowlaną" oraz wyjaśnia i pomaga rozwiązać problemy, które powstają w trakcie pracy. Uczniowie w czasie zajęć zawsze mogą, a nawet powinni zwracać się do nauczyciela zawodu z pytaniami i ewentualnymi wątpliwościami na temat wykonywanej pracy. Nauczyciel zawodu jest również odpowiedzialny za jakość wykonanej pracy oraz przestrzeganie przepisów BHP przez uczniów podczas wykonywania zadań produkcyjnych.
Nauka w Technikum i Zasadniczej Szkole Zawodowej kończy się zewnętrznym egzaminem potwierdzającym kwalifikacje zawodowe. Egzamin ten odbywa się w naszej szkole, ponieważ jest ona Ośrodkiem Egzaminacyjnym, a Warsztaty Szkolne posiadają akredytację do przeprowadzania egzaminów zawodowych w zawodach budowlanych. Na zajęciach praktycznych kładziemy duży nacisk na przygotowanie uczniów klas kończących do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe. Uczniowie poznają formę egzaminu zawodowego, jego etapy oraz kolejność ich wykonywania. Uczniowie zapoznawani są także z kryteriami przyznawania punktów. Próbne egzaminy odbywają się w salach egzaminacyjnych ZSB pod kontrolą naszych nauczycieli zawodu. Uczniowie zapoznawani są z obowiązującymi procedurami przeprowadzania egzaminu zawodowego przez nauczycieli praktycznej nauki zawodu, z których 80% jest egzaminatorami Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej. Zdawalność egzaminu zawodowego z części praktycznej w Zasadniczej Szkoły Zawodowej w ostatnich latach wynosi 100%. Po zdaniu egzaminu zawodowego (części teoretycznej i praktycznej) uczniowie otrzymują Dyplom Potwierdzający Kwalifikacje Zawodowe, który jest Europassem tzn. uprawnia do podjęcia pracy w zawodzie na terenie całej Unii Europejskiej.

Uczniowie Zasadniczej Szkoły Budowlanej oraz Technikum Budowlanego maja w swoim programie nauczania przedmiot – praktyczna nauka zawodu.
Praktyczna nauka zawodu jest prowadzona poza budynkiem szkoły. Organizacją i realizacją tego przedmiotu zajmują się Warsztaty Szkolne Zespołu Szkół Budowlanych, które są integralna częścią całego Zespołu Szkół. Każda klasa jest dzielona pomiędzy nauczycieli praktycznej nauki zawodu, na grupy. Grupa liczy 8-10 uczniów. Na początkowych zajęciach uczniowie klas pierwszych zapoznają się, z organizacją i specyfiką zajęć praktycznych, następnie wszyscy uczniowie maja przeprowadzone szkolenie BHP.
Nauczyciel zawodu przeprowadza również, indywidualne stanowiskowe szkolenie BHP na budowie, gdzie uczniowie pracują.
Zajęcia praktyczne odbywają się na budowach. Pojecie budowa to nie tylko "wielkie budowy" gdzie powstają budynki wielorodzinne, ale również indywidualne zlecenia od prywatnych inwestorów, których warsztaty szkolne maja bardzo dużo, wykonujemy remonty mieszkań, usługi w zakresie robót murarskich, tynkarskich, malarskich, posadzkarskich i brukarskich. W zależności od zawodu wybranego przez uczniów, grupy kierowane są pod opieką i nadzorem nauczyciela zawodu na roboty związane z profilem kształcenia.
Warsztaty mają na wyposażeniu sprzęt do pracy na wszystkich stanowiskach roboczych związanych z kierunkiem kształcenia. Warsztaty posiadają auto dostawcze wykorzystywane do transportu materiałów budowlanych i przewozu uczniów na budowy znajdujące się w dużej odległości od Tarnowa. Wszystkie prace na zajęciach praktycznych , są wykonywane indywidualnie przez każdego ucznia. Nauczyciel zawodu, organizuje pracę grupy, demonstruje sposób wykonania czynności produkcyjnych, jeśli trzeba każdemu uczniowi na stanowisku roboczym. Nauczyciel nadzoruje przebieg prac, żeby były wykonywane zgodnie ze "sztuką budowlaną". Jest odpowiedzialny za jakość wykonanej pracy oraz przestrzeganie przepisów BHP przez uczniów podczas wykonywania zadań produkcyjnych.
Uczniowie w czasie pracy zawsze mogą , a nawet powinni zwracać się do nauczyciela zawodu z pytaniami i ewentualnymi wątpliwościami na temat wykonywanej pracy. Nauczyciel zawodu jest po to aby wyjaśnić i rozwiązać problemy, wynikające podczas pracy uczniów.
Uczniowie ostatnich klas otrzymują świadectwo ukończenia szkoły, ale nie maja jeszcze zawodu. Aby po ukończeniu szkoły legitymizować się zawodem, muszą zdać zewnętrzny egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe przeprowadzony przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Krakowie.
Na zajęciach praktycznych kładziemy duży nacisk na przygotowanie uczniów klas kończących do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe. W salach egzaminacyjnych organizujemy próby takiego egzaminu. Wszystko przebiega zgodnie z kryteriami wymaganymi podczas egzaminu. Podczas takich prób uczniowie wykonują zadania egzaminacyjne z poprzednich lat zgodnie z etapami na jakie podzielony jest egzamin zawodowy. Dzięki temu poznają oni przebieg i formę egzaminu zawodowego. Etapy i kolejność ich wykonywania podczas trwania egzaminu. Zapoznają się z kryteriami przyznawania punktów, jakie otrzymuje się w czasie trwania egzaminu. Próbne egzaminy przebiegają pod kontrolą naszych nauczycieli zawodu . Możemy uczniów zapoznać z egzaminem bardzo dokładnie, ponieważ 80% nauczycieli praktycznej nauki zawodu pracujących w naszej szkole jest egzaminatorem Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej i doskonale znają oni procedury określające zewnętrze egzaminy zawodowe. Jeśli chodzi o zdawalność egzaminu zawodowego z części praktycznej. Uczniowie Zasadniczej Szkoły Budowlanej w ostatnich latach mają 100% zdawalność.
Egzamin ten odbywa się w naszej szkole, ponieważ szkoła jest Ośrodkiem Egzaminacyjnym, a Warsztaty Szkolne posiadają akredytację do przeprowadzania egzaminów zawodowych w zawodach budowlanych. Po zdaniu egzaminu uczniowie otrzymują Dyplom Potwierdzający Kwalifikacje Zawodowe, który jest Europassem. Dokument ten jest ważny na terenie Unii Europejskiej.
W zależności od profilu wybranego zawodu nauka w szkole zasadniczej trwa 2 lub 3 lata. Zajęcia praktyczne odbywają się dwa razy w tygodniu po 6 pełnowymiarowych godzin.
Technika w pierwszej klasie mają raz w tygodniu 6 pełnowymiarowych godzin praktyki zawodowej. W klasie drugiej i trzeciej odbywają praktyki miesięczne na Warsztatach Szkolnych.

Praktyczna nauka zawodu Read More »

progi punktowe 2009

PROGI PUNKTOWE

 

Szkoła/zawód/program

Próg punktowy – min.

Zasadnicza Szkoła Zawodowa nr 5
wszystkie zawody


Brak progu punktowego

Technikum nr 7

Technik budownictwa

Technik geodeta

Technik urządzeń sanitarnych

Technik drogownictwa

   

85

100

85

85

XVII Liceum Ogólnokształcące

(wszystkie programy)

 

100

 

 

 

progi punktowe 2009 Read More »

Scroll to Top
Skip to content